Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Ξανά και ξανά η ίδια ιστορία - και κατά τ΄άλλα το φύλο του καλλιτέχνη δεν παίζει κανένα ρόλο

charlotte_bronte  Μάρτη του 1855 έφυγε από τη ζωή η αγγλίδα συγγραφέας Σαρλότ Μπροντέ, που είχε γεννηθεί τριάντα εννιά χρόνια νωρίτερα στο Γιορκσάϊρ. Αρχικά στάλθηκε στο οικοτροφείο του Λάνκασάϊρ αλλά το κύριο μέρος της μόρφωσής της έγινε κατ’ οίκον. 
Η Σαρλότ, όπως και οι αδελφές της Έμιλι και Άννα, αρχίσανε να γράφουνε από μικρή ηλικία και εκδίδανε τα έργα τους με αντρικό λογοτεχνικό ψευδώνυμο. Το πιο δημοφιλές μυθιστόρημά της είναι το κλασικό πλέον «Τζέιν Έιρ», αλλά γενικότερα στην εποχή της η συγγραφέας δεν έτυχε της αναγνώρισης που άξιζε.
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Τζορτζ Έλιοτ είναι το λογοτεχνικό ψευδώνυμο της Μαίρη Ανν Έβανς (1819-1880), Αγγλίδας μυθιστοριογράφου. Ήταν μία από τις κορυφαίες συγγραφείς της Βικτωριανής εποχής. Τα μυθιστορήματά της, που συνήθως αφηγούνταν τη ζωή στην επαρχιακή Αγγλία, είναι γνωστά για τον ρεαλισμό και την ψυχολογική οξυδέρκειά τους.
Χρησιμοποιούσε ανδρικό λογοτεχνικό ψευδώνυμο, γιατί, όπως είχε πει, ήθελε να είναι σίγουρη ότι θα πάρουν στα σοβαρά τα έργα της. Οι γυναίκες συγγραφείς ήταν ελεύθερες να δημοσιεύουν τα έργα τους με το δικό τους όνομα, αλλά η Έλιοτ ήθελε να εξασφαλίσει ότι δεν θα θεωρούνταν απλά μία συγγραφέας ρομάντζων.
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Μία από τις σπουδαιότερες αποκαλύψεις του Ρωσικού λογοτεχνικού θεσμού «Ντεμπούτο» ήταν η Αλίσα Γκανίεβα, νικήτρια του 2009. Αυτή, ήταν ήδη γνωστή στον κόσμο της λογοτεχνίας ως κριτικός, αλλά ύστερα από τη νίκη της αποκαλύφθηκε ότι η ίδια ήταν η συγγραφέας που υπέγραψε με ανδρικό ψευδώνυμο το διήγημα «Σαλάμ σε σένα, Νταλγκάτ!». Σε αυτό περιέγραφε μια ημέρα από τη ζωή ενός νεαρού από τη Μαχατσκαλά (πρωτεύουσα της Δημοκρατίας του Νταγκεστάν, στο Βόρειο Καύκασο). Το διήγημα είχε αποσπάσει ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια από τους κριτικούς λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, το λογοτεχνικό περιοδικό κύρους «Oktyabr» έγραψε ότι «μια τόσο δίκαιη και ολοκληρωμένη εικόνα του σύγχρονου Καύκασου δεν υπήρξε έως τώρα στη σύγχρονη ρωσική λογοτεχνία».  
Ετσι φτιάχνονται οι νέοι Τολστόϊ και Ντοστογιέφσκι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου